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lunes, 13 de enero de 2014

Biografía Frederick Childe Hassam ~ Street Ciudad


Frederick Childe Hassam [1859-1935] was an american painter, noted for his urban and coastal scenes. Along withMary Cassatt 1844-1926 and John Henry Twachtman, Hassam was instrumental in promulgating Impressionism to American collectors, dealers, and museums.





Hassam was a prolific painter: produced over 3.000 paintings, watercolors, etchings, and lithographs over the course of his career, and was an influential American artist of the early 20th century.

A prolific and industrious artist, Hassam painted numerous scenes of both the city and the countryside. Many of his early street scenes of Boston, Paris and New York, with their reflections of wet pavement or of gaslight on the snow, evidenced a talent for capturing the effects of light and atmosphere.







































                                             



                       


                       















             
Frederick Childe Hassam [1859-1935] fue un pintor americano, conocido para sus escenas urbanas y costeras. Junto con Mary Cassatt 1844-1926 y John Henry Twachtman, Hassam fue instrumental en promulgar impresionismo a los colectores americanos, a los distribuidores, y los museos.
Hassam era pintor prolífico: producido más de 3.000 pinturas, acuarelas, aguafuertes, y litografías en el transcurso de su carrera, y fue un artista estadounidense influyente de principios del siglo 20.

Un artista prolífico y laborioso, Hassam pintó numerosas escenas de la ciudad y el campo. Muchas de sus primeras escenas de la calle de Boston, París y Nueva York, con sus reflejos de pavimento mojado o de la luz de gas en la nieve, evidenció un talento especial para captar los efectos de la luz y la atmósfera.
Frederick Childe Hassam nació en 1859 en Dorchester, Massachusetts. En 1876 fue aprendiz de un grabador de madera local y poco después se convirtió en un ilustrador freelance. Por la noche asistió a la clase de vida en el Club de Arte de Boston, a continuación, la anatomía estudió brevemente con William Rimmer en el Instituto Lowell, y tomó clases particulares con el pintor de origen alemán Ignaz Gaugengigl.
En 1883 Hassam viajó a Gran Bretaña, Holanda, España e Italia, donde se produjo un gran número de acuarelas que fueron exhibidos en la Galería Williams y Everett, en Boston ese mismo año. Una vez en casa, en 1884, Hassam se casó con Kathleen Maude Doane y vivió en Boston hasta la primavera de 1886, cuando la pareja se fue a Europa. En París, Hassam estudió la pintura de figuras con Lucien Dorcet, Gustave Boulanger y Jules-Joseph Lefebvre en la Académie Julian, y expuso su obra en los Salones de 1887 a 1888.
En 1889 los Hassam regresó a los Estados Unidos y se estableció en Nueva York. Posteriormente Hassam ayudó en la fundación de la acuarela del Club New York y se unió a la Sociedad de Pastel de Nueva York. Él también comenzó a exponer con la Sociedad de los pintores americanos. En 1897 fue uno de los fundadores de The Ten. Durante la década de 1890 y las siguientes dos décadas, Hassam pasó sus veranos pintando toda Nueva Inglaterra. Sus sitios favoritos eran Old Lyme, Connecticut y Appledore, en las islas de los bajíos, de la costa de New Hampshire, donde realizó algunas de sus obras más conocidas.
A lo largo de su carrera Hassam obtuvo numerosos premios y galardones y se ganó la atención de los coleccionistas de George A. Hearn, John Gellatly y Charles Freer. Su trabajo fue ampliamente exhibido en todo el país, y en el Armory Show de 1913 Hassam fue representado por seis cuadros, cinco pasteles, y un dibujo. Sobre 1915 se volvió hacia el grabado, la producción de grabados y drypoints primera y litografías cerca de dos años después. En 1933 un catálogo razonado de sus grabados en hueco en la lista 376 platos diferentes. Hacia el final de su vida Hassam más a menudo exhiben obras gráficas. La calidad de sus pinturas, mientras tanto, se convirtió cada vez más desigual.
Poco antes de su muerte en East Hampton, en agosto de 1935, se las arregló para legar todas las pinturas que quedan en su estudio a la Academia Americana de las Artes y las Letras. De acuerdo a su deseo de que se vendieron para establecer un fondo para la adquisición de obras estadounidenses para ser donados a museos.





















































































                









































                                   



                          











                      























                     







Frederick Childe Hassam was born in 1859 in Dorchester, Massachusetts. In 1876 he was apprenticed to a local wood engraver and soon thereafter became a freelance illustrator. In the evenings he attended the life class at the Boston Art Club, then briefly studied anatomy with William Rimmer at the Lowell Institute, and took private lessons from the German-born painter Ignaz Gaugengigl.
In 1883 Hassam traveled to Great Britain, Holland, Spain, and Italy, where he produced a large number of watercolors that were exhibited at the Williams and Everett Gallery in Boston later that year. Once home, in 1884, Hassam married Kathleen Maude Doane and lived in Boston until the spring of 1886, when the couple left for Europe. In Paris, Hassam studied figure painting with Lucien Dorcet, Gustave Boulanger and Jules-Joseph Lefebvre at the Académie Julian, and exhibited his work at the Salons of 1887-1888.


In 1889 the Hassams returned to the United States and settled in New York. Hassam subsequently assisted in founding the New York Watercolor Club and joined the Pastel Society of New York. He also began to exhibit with the Society of American painters. In 1897 he was a founder of The Ten. During the 1890s and the following two decades, Hassam spent his summers painting throughout New England. His favorite sites were Old Lyme, Connecticut and Appledore, on the Isles of Shoals, off the coast of New Hampshire, where he produced some of his best known works.



Throughout his career Hassam garnered numerous awards and prizes and earned the attention of the collectors George A. Hearn, John Gellatly and Charles Freer. His work was widely exhibited throughout the country, and in the 1913 Armory Show Hassam was represented by six paintings, five pastels, and a drawing. About 1915 he turned to printmaking, producing etchings and drypoints first, and lithographs about two years later. By 1933 a catalogue raisonné of his intaglio prints listed 376 different plates. Toward the end of his life Hassam most often exhibited graphic works. The quality of his paintings, in the meantime, became increasingly uneven.

                

Shortly before his death in East Hampton in August 1935, he arranged to bequeath all the paintings remaining in his studio to the American Academy of Arts and Letters. According to his wish they were sold to establish a fund for the purchase of American works to be donated to museums.

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