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sábado, 7 de marzo de 2015

Heinrich Campendonk

                                                                 Heinrich Campendonk

                                                                     Krefeld 1889 -
                                                              Amsterdam 1957
After his studies under the Dutch artist Johan Thorn Prikker at the Krefeld "Kunstgewerbeschule", Heinrich Campendonk followed Franz Marc's invitation to the Bavarian village of Sindelsdorf and moved there in 1911. At that time Heinrich Campendonk already found the basic subject of his works: the depiction of harmony between man and beast, Creation, the infinite circle of life and death. He produced paintings, watercolors, gouaches and his first woodcuts. 
In Sindelsdorf the artist met other members of the "Blauer Reiter" group and participated in one of the group's exhibitions that very same year. Two years later, Heinrich Campendonk also showed his work together with the "Blauer Reiter" at the "Erster Deutscher Herbstsalon" at Herwarth Walden's gallery "Der Sturm" in Berlin. 
During these years Campendonk's artwork was influenced by Marc, Macke and Kandinsky. A stiff geometrical form language was combined with color in pure complementary contrasts to a dynamic, rhythmic form language.
In 1916 Heinrich Campendonk moved to Seeshaupt at the Starnberger See, from where he went on extensive travels. At that point Campendonk's painting was marked by softly flowing forms, large calm areas of intensive light and lyrical, often fairytale-like mood. He also produced works in glass painting. In 1926 Campendonk was appointed professor at the Düsseldorf art academy.




Campendonk gained acclaim as an artist since the mid-1920s particularly through numerous glass windows he made for churches and public buildings (such as the Düsseldorf parliament building and the Paulskirche and the Essen Münster etc.). When he was dismissed form his teaching profession in 1933 he emigrated to Beligium, where he accepted a teching position for "monumental and decorative art" at the "Rijksakademie van beeldende Kunsten" in Amsterdam.
After the end of the war, Campendonk did not return to Germany. He continued to work as a teacher and received numerous orders for glass windows in the Netherlands and Germany. In 1956 Campendonk was awarded the Quellinus Prize by the city of Amsterdam and made knight of the order "De Nederlandse Leeuw".
Heinrich Campendonk died in Amsterdam in 1957.



Después de sus estudios bajo el artista holandés Johan Thorn Prikker en la Krefeld "Kunstgewerbeschule", Heinrich Campendonk siguió la invitación de Franz Marc en el pueblo bávaro de Sindelsdorf y se trasladó allí en 1911. En aquel momento Heinrich Campendonk ya encontró el tema básico de sus obras: la representación de la armonía entre el hombre y la bestia, la creación, el círculo infinito de vida o muerte. Realizó pinturas, acuarelas, aguadas y sus primeras xilografías. En Sindelsdorf el artista se reunió con otros miembros del grupo "Blaue Reiter" y participó en una exposición del grupo ese mismo año. Dos años más tarde, Heinrich Campendonk también mostró su trabajo junto con el "Blaue Reiter" en el "Erster Deutscher Herbstsalon" en la galería de Herwarth Walden "Der Sturm" en Berlín. Durante estos años obras de arte de Campendonk fue influenciado por Marc, Macke y Kandinsky. Una lengua rígida forma geométrica fue combinada con color en puros contrastes complementarios a una lengua de forma dinámica, rítmica.En 1916 Heinrich Campendonk trasladó a Seeshaupt en el Starnberger See, desde donde prosiguió extensos recorridos. En eso pintura de punto Campendonk estuvo marcado por formas que fluye suavemente, grandes zonas tranquilas de luz intensiva y lírica, humor a menudo como cuento de hadas.




 Él también produjo obras de pintura de cristal. En 1926 Campendonk fue nombrado profesor en la Academia de arte de Düsseldorf.Campendonk ganó fama como artista desde mediados de la década de 1920 particularmente a través de numerosas ventanas de cristal que hizo para las iglesias y edificios públicos (como el edificio del Parlamento de Düsseldorf y el Paulskirche y el Münster Essen, etc..). Cuando fue despedido forma su profesión docente en 1933 le emigró a Bélgica, donde aceptó un teching posición para "arte decorativo y monumental" en el "Rijksakademie van beeldende Kunsten" en Amsterdam.After el fin de la guerra, Campendonk no volvió a Alemania. Él continuó trabajando como profesor y había recibido numerosos pedidos para ventanas de vidrio en los países bajos y Alemania. En 1956 Campendonk fue galardonado con el premio Quellinus en la ciudad de Amsterdam e hizo caballero de la orden "De Nederlandse Leeuw".Heinrich Campendonk murió en Amsterdam en 1957.

             







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