Mabel Royds was born in Bedfordshire, the daughter of a country priest. However she was living in Liverpool when, aged only fifteen, she won a scholarship to study at the Royal Academy Schools in London. Unbeknownst to her parents, she wished to be at the more progressive Slade School and actually went there to study under Henry Tonks.
By 1900 Royds was in Paris where she met and worked with Walter Sickert. Later she went to Canada where she travelled extensively and taught art in Toronto. She returned to Britain in 1911 and joined the teaching staff at the Edinburgh College of Art where her colleagues included the Scottish Colourist painters J.D.Fergusson and S.J.Peploe and the etcher E.S.Lumsden.
Royds married Lumsden in 1913 and their honeymoon was spent travelling to Paris, Florence, Rome, Port Said and Bombay. They returned to India the following year when Lumsden joined the Indian Army after being rejected on medical grounds by the British Army at the start of the Great War. In 1916 Royds and Lumsden made a long journey through the Himalayas painting and drawing the people and landscapes. The couple stayed in monasteries and generally paid for their accommodation by painting portraits of the monks.
In 1918 Royds returned to Scotland and resumed teaching at the Edinburgh College of Art. Throughout the 1920s her prints, nearly always woodcuts, were often of Indian subjects based on drawings and ideas from the Himalayan trip of 1918. During the 1930s Royds’ favourite subject matter became flowers. She was unable to afford pear woodblocks for her woodcuts and made them instead from sixpenny breadboards from Woolworths. Remarkably, this was in no way detrimental to the quality and originality of her work and as Gordon Cooke recently wrote, ‘She printed all her own work with great skill and imagination … She found in children and flowers subjects as inspiring as the Himalayas and Tibet and in all these she expressed herself in an unmistakable style which combined simplicity and directness.’ Royds died in 1941.
Mabel Royds nació en Bedfordshire, la hija de un cura rural. Sin embargo ella estaba viviendo en Liverpool cuando, a la edad sólo quince años, ganó una beca para estudiar en la Royal Academy Schools en Londres. Sin el conocimiento de sus padres, ella quería estar en el más progresista Slade School y en realidad fue allí para estudiar con Henry Tonks.
En 1900 Royds fue en París donde conoció y trabajó con Walter Sickert. Más tarde se fue a Canadá, donde ella viajó extensamente y enseñó arte en Toronto. Regresó a Gran Bretaña en 1911 y se unió al personal docente en la Escuela Superior de Arte de Edimburgo, donde sus colegas incluyeron la coloristas escoceses pintores JDFergusson y SJPeploe y el grabador ESLumsden.
Royds casó Lumsden en 1913 y su luna de miel fue gastado viajar a París, Florencia, Roma, Port Said y Bombay. Regresaron a la India el año siguiente cuando Lumsden unió al ejército de la India después de ser rechazado por motivos de salud por el ejército británico en el inicio de la Gran Guerra. En 1916 Royds y Lumsden hicieron un largo viaje a través de la pintura y el dibujo los Himalayas personas y paisajes. La pareja se quedó en los monasterios y en general pagado por su alojamiento, pintando retratos de los monjes.
En 1918 Royds regresó a Escocia y se reanuda la docencia en la Escuela de Arte de Edimburgo. A lo largo de la década de 1920 sus huellas, casi siempre grabados en madera, a menudo de temas indígenas basados en los dibujos y las ideas de que el viaje del Himalaya de 1918. Durante la década de 1930 el tema favorito Royds 'se convirtió en flores. Ella no podía permitirse el lujo planchas de madera de la pera por sus xilografías y los convirtió en lugar de placas universales de seis peniques de Woolworths. Notablemente, esto fue en modo alguno en detrimento de la calidad y la originalidad de su obra y, como Gordon Cooke escribió recientemente: "Ella impreso todo su propio trabajo con gran habilidad e imaginación ... Ella encontró en los niños y flores temas tan inspirador como el Himalaya y el Tíbet y en todas ellas se expresaba en un estilo inconfundible que combina la sencillez y la franqueza ". Royds murió en 1941.
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