Thomas Gainsborough was born in Suffolk, 1727, an area of countryside which would later inform some of his best landscape paintings. His draughtsmanship was impressive from an early age and in 1740, at only 13 years old, his father sent the young Gainsborough to London where he apprenticed under the supervision of the printer Hubert Gravelot. Gainsborough also aided Francis Hayman in his completion of the decorations at the Vauxhall Gardens and met the famed William Hogarth.
Though Gainsborough’s best work is often considered to be those early landscapes and compositions painted during his time in London, the income from sales of his work could not cover his living costs, now shared with his wife and two daughters, and he turned to portraiture, taking commissions from local clientele in Ipswich, where he moved in 1752.
Seven years later Gainsborough moved again, this time to Bath, where his list of clients became increasingly fashionable and the popularity of his work afforded him the opportunity to send work to exhibitions in London. By 1769 he was sending work to the Royal Academy’s annual shows, garnering attention from portraits of particularly (in)famous subjects, and later that same year was even invited to become an official founding member of the Academy.
By 1774 Gainsborough’s fame meant that he had enough money to move his family back again to London, where he continued to exhibit with the Academy throughout the rest of the 1770s. After a commission to paint King George III in 1780, Gainsborough soon gained further royal requests and although his rival, Joshua Reynolds, was offered the position of royal painter in 1784 it was widely known that Gainsborough retained special favour with the monarchy. He died 4 years later with a reputation as one of Britain’s most accomplished and sought after portraitists of the 18th century.
Thomas Gainsborough nació en Suffolk, 1727, una zona de campo que más tarde se informará a algunos de sus mejores pinturas de paisajes. Su dibujo era impresionante desde una edad temprana y en 1740, a sólo 13 años de edad, su padre envió al joven Gainsborough a Londres, donde trabajó de aprendiz bajo la supervisión de la impresora Hubert Gravelot. Gainsborough también ayudó a Francis Hayman en su conclusión de las decoraciones en los jardines de Vauxhall y se encontró con el famoso William Hogarth.
A pesar de las mejores obras de Gainsborough se considera a menudo ser los primeros paisajes y composiciones pintadas durante su estancia en Londres, los ingresos por la venta de su trabajo no podía cubrir sus costos de vida, ahora comparte con su esposa y dos hijas, y él se volvió hacia el retrato, teniendo encargos de la clientela local en Ipswich, donde se trasladó en 1752.
Siete años más tarde Gainsborough mudó de nuevo, esta vez a Bath, donde su lista de clientes se convirtió cada vez más de moda y la popularidad de su obra le dio la oportunidad de enviar el trabajo a las exposiciones en Londres. Por 1769 él estaba enviando el trabajo a los espectáculos anuales de la Real Academia, ganando la atención de los retratos de todo (en) temas famosos, y más tarde ese mismo año fue invitada a convertirse en miembro oficial de fundación de la Academia.
En 1774 la fama de Gainsborough significaba que tenía suficiente dinero para mudarse con su familia de nuevo a Londres, donde continuó exhibiendo con la Academia en el resto de la década de 1770. Después de una comisión para pintar el rey Jorge III en 1780, Gainsborough pronto ganó otras solicitudes reales y, aunque su rival, Joshua Reynolds, se le ofreció el cargo de pintor real en 1784 era ampliamente conocido que Gainsborough retenido favor especial con la monarquía. Él murió 4 años después con una reputación como uno de Gran Bretaña más logrado y buscado después de los retratistas del siglo 18.
No hay comentarios:
Publicar un comentario