Tomasz Rut (pronounced root) was born in 1961 [1] and raised in Warsaw, Poland, the son of an Olympic athlete father and artist mother who together encouraged a love of art and the classics.[2] During his childhood Rut was introduced to the Pompeiien Frescos as well as Renaissance and Baroque art, which have influenced his oils on canvas, murals, and graphic works. Rut had his first showing in Warsaw at the age of eleven.[3]
Trained in Art Conservation at the Academy of Fine Arts in Warsaw, Rut continued his education in New York City at the Pratt Institute in Brooklyn and at Columbia University in Manhattan. He eventually took a job in art conservation for the Biltmore House in Asheville, North Carolina, traveling the east coast restoring large scale murals in museums and mansions for such clients as theSmithsonian Institution and the U.S. Treasury Department in Washington, DC, the New Jersey State House in Trenton, the Gusman Center for the Arts and Vizcaya Museum in Miami.[4]
It was during these travels he began to notice the void of figurative paintings from the past that one could purchase, so Rut invented a style aimed at filling this void. This style incorporated cracked canvasses that mimic aged Italian frescoes and figurative oils. "The one element evident in all of my paintings is the superficial patina or aging," which is created with a variety of transparent and semitransparent glazes, giving each work the aged and classic appearance that exemplifies Rut’s style.[4]
Rut's mural size paintings are contemporary conversions of the classical vocabulary variously continued by Michelangelo, Raphael, Titian, and Rubens. In making them he returns to antiquity by a double detour. First, he sets in motion the charming unreal apparatus of the Quattrocento mise-en-scene, and more importantly its heroic nudity, vigorous modeling, expressive anatomic structure, powerful movement and fascinating physiognomy. Tinged with sadness, his super-human youths play once more on Arcadian pipes (i.e. pan flute) - a motif also reprised by Matisse. Alternatively, he offers us impossible delicate, gracile females-'still unravished bride(s) of quietness'-delimiting them with sylvan togas and braided tresses. Nor does he leave rearing steeds, which in the grand manner represent humanity's turbulent passions.[4]Dorothy Keane-White, Art Curator & Director for Northwood University.
The subjects of Rut's paintings, whether a figure, horse, or object, is at the center of every work, surrounded by compressed space with few background details to distract from the subject.[5]
Tomasz Rut (raíz pronunciado) nació en el año 1961 [ 1 ] y se crió en Varsovia , Polonia , el hijo de un padre atleta olímpico y artista madre que junto alentó el amor por el arte y los clásicos. [ 2 ]Durante su infancia Rut fue presentado al Pompeiien Frescos y renacentista y barroco arte , que han influido en sus óleos sobre lienzo, murales y obras gráficas. Rut tuvo su primera exhibición en Varsovia a la edad de once años. [ 3 ]
Formado en Conservación de Arte en la Academia de Bellas Artes de Varsovia , Rut continuó su educación en la ciudad de Nueva York en el Instituto Pratt en Brooklyn y en la Universidad de Columbia en Manhattan . Con el tiempo se empezó a trabajar en la conservación del arte para la Casa Biltmore en Asheville , Carolina del Norte , recorriendo la costa este restaurar murales de gran escala en los museos y mansiones para clientes como el Instituto Smithsonian y el Departamento del Tesoro de EE.UU. en Washington, DC , el New Jersey Casa de Gobierno en Trenton , el Centro Gusman para las Artes y el Museo de Vizcaya en Miami . [ 4 ]
Fue durante estos viajes comenzó a notar el vacío de las pinturas figurativas del pasado que uno podría comprar, por lo que Rut inventó un estilo destinado a llenar este vacío. Este estilo incorpora telas rotas que imitan italianos de entre frescos y aceites figurativos. "El único elemento evidente en todas mis pinturas es lo superficial pátina o envejecimiento ", que se creó con una variedad de esmaltes transparentes y semitransparentes, dando a cada obra el aspecto envejecido y clásico que ejemplifica el estilo de Rut. [ 4 ]
Pinturas de tamaño mural de Rut son conversiones contemporáneas del vocabulario clásico diversamente continuada por Miguel Ángel , Rafael , Tiziano y Rubens . En haciéndolos regresa a la antigüedad por un doble desvío. En primer lugar, se pone en marcha el encantador aparato irreal de la mise-en-scene Quattrocento, y lo más importante su desnudez heroica, modelado vigoroso, estructura anatómica expresiva, movimiento poderoso y fascinante fisonomía. Teñida de tristeza, sus jóvenes super-humanos juegan una vez más en las tuberías de Arcadia (es decir, flauta de pan ) - un motivo también repitió por Matisse . Por otra parte, nos ofrece imposible delicado, hembras-'gráciles novia todavía unravished (s) de quietness'-delimitarlas con togas selváticas y mechones trenzados. Tampoco se marchó corceles de cría, que en el gran estilo representan las pasiones turbulentas de la humanidad. [ 4 ]
Dorothy Keane-White, Curador de Arte y Director de la Universidad de Northwood .
Los temas de las pinturas de rutina, ya sea una figura, a caballo, o un objeto, es el centro de toda obra, rodeada de espacio comprimido con algunos detalles de fondo para distraer la atención de la materia. [ 5 ]
No hay comentarios:
Publicar un comentario